

 |
Jedwabnym Szlakiem CHINY, KIRGIZJA, UZBEKISTAN 2010
25 dni
Chiny, Kirgizja, Ubekistan
samolot
Jedwabnym Szlakiem nazwano najbardziej znany, a utworzony
już na kilka wieków przed Chrystusem, lądowy szlak handlowy.
Wówczas to karawany załadowane jadeitem, porcelaną i jedwabiem
przemierzały szlak z Xi’an (ówczesnej stolicy Chin) do basenu
Morza Śródziemnego. Stamtąd tymczasem przywożono wino, wełnę i
złoto. Droga była często pokonywana nocą, przy świetle gwiazd
będących swoistym kompasem i wiodła przez ogromne pustynie i
niedostępne góry. Taka wyprawa była nie lada wyczynem, gdyż
nierzadko pokonanie trasy Jedwabnego Szlaku zajmowało całe lata!
Od samego początku istnienia Jedwabny Szlak był jedną z
najbardziej niepewnych i niebezpiecznych tras tranzytowych
świata. Mimo to wzdłuż szlaków, którymi wędrowały karawany
powstawały tętniące życiem miasta i karawanseraje, będące
miejscem licznych transakcji handlowych, ale także, (a może i
dla niektórych przede wszystkim), miejscem , gdzie stykały się
ze sobą przeróżne wartości kulturowe i wielkie religie.
Ówczesni artyści i rzemieślnicy pozostawili do dzisiejszych
czasów imponujące budowle i świątynie, które zachwycają swoim
pięknem i oryginalnością stylów. Ale nie są to wszystkie cuda
tej ziemi, bo wiele skarbów podobno nadal skrywają tamtejsze
piaski. Twiedzi się ponadto, że ówczesne kontakty między
kulturami Wschodu i Zachodu wciąż stanowią jedną z największych
i nadal niedostatecznie opisanych zagadek historii ludzkości.
Naszą podróż rozpoczniemy od Pekinu – miasta o niezwykle bogatej
historii, którą wspaniale odzwierciedla tutejsza mozaika
architektoniczna. Potem śladem karawan wyruszymy przez Xi’an na
zachód. Zdążymy na sławny, wielobarwny i wciąż tętniący życiem
Niedzielny Targ w Kaszgarze, na który ściągają okoliczni
pasterze i lokalni rolnicy. Granicę z Kirgizją przekroczymy,
przechodząc Przełęcz Turgat – jedno z najwyżej położonych
przejść granicznych na świecie. Przez kolejne dni będą nam
towarzyszyć Góry Tien Shan, zwane z chińskiego „Niebiańskimi”.
Ale to nie powinno dziwić, skoro ponad 90% kraju to tereny
górzyste. W czasie naszej podróży zatrzymamy się też m.in. nad
Jeziorem Song Kol. Tutaj czeka nas prawdziwa niespodzianka:
zamieszkamy w jurtach, będziemy jeździć konno oraz zakosztujemy
miejscowych przysmaków. Będzie to z pewnością wspaniała okazja,
żeby głębiej poznać kulturę koczowników. Dalsza część szlaku
kupców i odkrywców poprowadzi nas do dwóch pereł Azji
Centralnej: Samarkandy i Buchary, miast niezwykłych, bo
praktycznie niedostępnych
1 dzień: WARSZAWA - PEKIN.
Spotkanie na Międzynarodowym Lotnisku Okęcie w Warszawie - hala
odlotów przy stanowisku odpraw MK Tramping - ok. 2 godz. przed
planowanym odlotem. Wylot do Pekinu..
2-3-4 dzień: PEKIN.
Przylot w godzinach porannych do Pekinu. Przejazd na opoczynek
do hotelu. Po południu rozpoczynamy zwiedzanie 14-milionowej
stolicy Chin rozpoczniemy od największego placu na świecie -
Placu Tiananmen, znanego z tragicznych zamieszek w 1989 r. oraz
z Mauzoleum Mao Zedonga. Kolejnym będzie Zakazane Miasto,
niegdyś siedziba cesarzy dynastii Ming i Manchu (Qing). Trzeba
także pamiętać, że jest to także największe i najlepiej
zachowane skupisko starożytnych budowli w całych Chinach.
Wieczorem przejdziemy się wąskimi uliczkami - "hutongami" w
dzielnicy tradycyjnych chińskich zabudowań. Będąc w Pekinie,
pojedziemy tez na wycieczkę poza miasto, żeby zobaczyć Wielki
Mur Chiński. Zwiedzimy rzadko odwiedzany i tylko częściowo
odbudowany fragment Muru - Simatai. Jest to jeden z najbardziej
górzystych i malowniczych odcinków Wielkiego Muru. Jego budowę
rozpoczął w III w. p.n.e. Shi Huangdi. Czwartego dnia wyprawy,
wieczorem, wyruszymy nocnym pociągiem do Xi’an.
Noclegi w hotelu klasy turystycznej oraz w pociągu (przedziały
sypialne).
5 dzień: PEKIN – XI’AN.
Rankiem dotrzemy do Xi’an. Miasto ma swoją wspaniałą przeszłość
- było stolicą trzynastu dynastii i punktem początkowym
Jedwabnego Szlaku, który wiódł do Azji Centralnej i Europy. To
właśnie do Xi`an ściągali kupcy z zachodniej i południowej
części Azji, by sprzedawać swoje wyroby: papier, żelazo i przede
wszystkim jedwab. Tutaj też mieszały się i nadal mieszają różne
religie i tradycje. Na przykład podczas zwiedzania starej
dzielnicy muzułmańskiej, zobaczymy unikatowy Wielki Meczet.
Wyjedziemy też poza mury miasta, aby obejrzeć Wielką Pagodę
Dzikiej Gęsi.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
6 dzień: XIAN
Dziś kontynuujemy zwiedzanie Xi’an. Różnorodność
architektoniczna miasta pozwoli nam w pełni dostrzec bogactwo
kulturowe chińskiej cywilizacji. Jedną z głównych atrakcji
miasta jest słynna Armia Terakotowa, która strzeże Grobowca Qin
Shi Huangdi. Podobno cesarz jeszcze przed swoją śmiercią
rozkazał zakopać całą armię pod ziemią. Wierzono bowiem, iż
cesarz potrzebuje ochrony i wsparcia w swoim życiu pozagrobowym.
To niesamowite znalezisko z lat '70 jest jednym z największych
odkryć archeologicznych ubiegłego.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
7 dzień: XIAN - DUNHUANG.
Dzień rozpoczniemy od podróży pociągiem do Dunhuang. Podróż ta
da nam możliwość kontaktu z miejscową ludnością przemierzającą
odległe dystanse tego olbrzymiego kraju - niektórzy pasażerowie
spędzają nawet 3 dni w pociągu, jadąc z Pekinu do Urumczi. W
czasie podróży będziemy mogli podziwiać piękne widoki, bo
będziemy przejeżdżać przez wąski pas nizinny Hexi, który od
północy i południa otoczony jest górami. Przez wieki była to
jedyna droga łącząca przeciwległe krańce Chin. Dziś będziemy
mieć też możliwość, żeby spokojnie sobie poczytać i odpocząć.
Nocleg w pociągu (wagony sypialne).
8 dzień: DUNHUANG.
Rankiem dotrzemy do Dunhuang, miasta-oazy, chińskiej placówki na
końcu świata. Miejsce to było niegdyś niezwykle ważnym ogniwem
Jedwabnego Szlaku, ponieważ tutaj kończył się Wielki Mur, czyli
chińska osłona przed wrogami z północy. Miasto zyskało jednak
przede wszystkim sławę dzięki odkryciu buddyjskich świątyń w
pobliskich Jaskiniach Mogao, które są jednymi z najlepiej
zachowanych i najbogatszych przykładów sztuki buddyjskiej na
świecie. Właśnie tu, na początku XX wieku odkryto stare
dokumenty i pisma, które rzucają światło na życie codzienne i
wierzenia ludzi podróżujących Jedwabnym Szlakiem ponad 1000 lat
temu.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
9 dzień: DUNHUANG - LIUYAN - TURPAN.
Dziś zobaczymy piaszczyste wydmy Minsha na skraju miasta. Chętni
będą mogli pojechać wielbłądami do Półksiężycowego Jeziora,
które można uznać za małe cudo natury położone wśród wielkich
wydm. Wieczorem wyruszymy w dalszą trasę autobusem sypialnym
(chińskim wynalazkiem na odległe podróże) do Turpan.
Nocleg w autobusie.
10 dzień: TURPAN.
Dzisiejszy dzień poświęcimy na zwiedzenie Turpan. Jest to małe,
urokliwe miasteczko położone z dala od cywilizacji na skraju
rozległej Pustyni Xinjiang. Okoliczni mieszkańcy, żeby móc
cieszyć się bujnymi płodami rolnymi, podlewają tutejsze pola
wodą z topniejącego śniegu w Górach Tien Szan, a potem sprzedają
na lokalnym, gwarnym targu. Będąc w Turpan zwiedzimy także ruiny
Cytadeli Jiahoe (Miasto Między Dwoma Rzekami), leżące około 10
km stąd.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
11 dzień: TURPAN - KASZGAR.
Zanim opuścimy Turpan, odwiedzimy jeszcze ruiny miasta Gaochang,
dawnej stolicy Ujgurów i ważnego punktu tranzytowego na
Jedwabnym Szlaku. Poza tym zobaczymy w Bezeklik sporą ilość
buddyjskich jaskiń. Potem wyruszymy pociągiem w dalszą podróż
-przejedziemy przez potężną Pustynię Taklamakan do Kaszgaru. Ten
przejazd unaoczni nam, jak bardzo odludne jest to starożytne
miasto. Przejazd zajmie nam około 20 godzin, ale trzeba
wiedzieć, że gdybyśmy chcieli jechać trasą samochodową, zajęłoby
to nam 3 dni.
Nocleg w pociągu (wagony sypialne).
12 dzień: KASZGAR.
Kaszgar to niegdyś węzłowy punkt Jedwabnego Szlaku, serce
ujgurskiego świata, miejsce postoju dla wielu podróżników i
karawan.. Ale nazwa Kaszgar nie tylko kojarzy się z przeszłością
– dziś słynie z pięknego położenia, bo jest to oddalona od
cywilizacji pustynna oaza prowincji Xinjiang z ośnieżonymi
szczytami gór Karakorum na horyzoncie. Po południu rozpoczniemy
zwiedzanie miasta. Między innymi zwiedzimy Mauzoleum Abakh Hoja,
znanego jako Mauzoleum Pachnącej Konkubiny oraz Meczet Id Kah -
największy meczet w Chinach.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
13 dzień: KASZGAR.
Dziś poznamy Kaszgar od innej strony - odwiedzimy słynny
kaszgarski targ, odbywający się raz na tydzień, w niedzielę.
Jest to jeden z najbardziej kolorowych i egzotycznych targów w
całej Azji. Spotkamy tu sprzedawców wielbłądów, kóz, a także
skór, koszy, dywanów, sztyletów, biżuterii i tysiąca innych
rzeczy. Po południu będzie czas, by pospacerować po wspaniałej
starówce, z maleńkimi uliczkami i zaułkami. Po zmierzchu główny
plac miasta, nad którym góruje Wielki Meczet, zamienia się w
gwarne miejsce pełne ludzi. Widać wówczas bardzo dobrze etniczną
różnorodność ludności zamieszkującej Azję Środkową, która na tym
skrawku ziemi od setek lat znajduje wspólny język.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
14 dzień: KASZGAR -PRZ.TORUGART-NARYN
Dzisiaj przejeżdżamy przez piękne widokowo tereny prowincji
Xinjiang. Zmierzamy do Przełęczy Turgat (3752 m), po której
przekroczeniu wjedziemy do Kirgistanu. Przejście graniczne na
Przełeczy Torugart jest jednym z najmniej przewidywalnych
przejść granicznych ze względu na mogące tu wystąpić śnieżyce,
niespodziewane święta i naprawy dróg. Pewnie właśnie dlatego
miejsce to jest rzadko uczęszczane przez turystów, którzy nie
dysponują czasem. Wszelkie niewygody podróży są jednak
wynagradzane przez niezwykłe w swej urodzie krajobrazy,
zwłaszcza urzekające pięknem ośnieżone szczyty. Zjeżdżając z
przełęczy, już po stronie kirgiskiej, a jadąc do Naryn,
zobaczymy imponujące wysokogórskie krajobrazy.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
15 dzień: NARYN – JEZIORO SONG KUL
Rano pojedziemy do centrum miasta, a po uzupełnieniu zapasów
jedzenia i picia, wyruszymy w głąb kirgiskich stepów nad jezioro
Song Kul. To otoczone ze wszystkich stron górami, często
pokrytymi śniegiem, (z najniższymi przełęczami powyżej 4000
metrów n.p.m.), miejsce jest mekką dla ludzi kochających
wędrówki po górach, jak i tych lubiących ciszę i bliskość
natury. W sezonie, który trwa od maja do października, gdy
jezioro (3000m n.p.m.) odmarza, a trawa zieleni się, ściągają tu
koczownicy. Mężczyźni wypasają tu owce i konie, a towarzyszące
im kobiety wyrabiają mleczne zapasy na zimę.
Nocleg w namiotach koczowniczych – jurtach.
16-17 dzień: SONG KUL
Dziś będziemy mieć czas na błogi wypoczynek „w pięknych
okolicznościach przyrody”, nad Jeziorem Song Kul. Będziemy mieć
czas na głębsze poznanie lokalnej kultury i obserwacji życia
prawdziwych nomadów. Dla chętnych spacer po okolicznych
pagórkach i dolinach lub konna wycieczka w odległy step. Kilka
godzin spędzonych w kirgiskim siodle na rozległych
zielonożółtych łąkach, wśród rozsianych białych punktów na
horyzoncie – owiec, z pewnością na długo pozostanie w pamięci.
Dodatkową atrakcją dnia będzie ognisko i wieczorne słuchanie
śpiewu przy akompaniamencie kobuzy. Starzy czabani (pasterze)
wyśpiewują tu dastany, czyli żałosne skargi na los albo hymny
opiewające piękno gór i radość pasterskiego życia.
Nocleg w jurtach.
18 dzień: SONG KUL - BISZKEK.
Dziś kontynuujemy naszą podróż w kierunku Biszkeku przez
środkową część Gór Tien Szan. Przejeżdżamy obok wysokogórskiego
Jeziora Issy-Kul, zwanego "Gorącym Jeziorem", ponieważ jego wody
nie zamarzają w zimie. To piękne jezioro jest ograniczone od
południa i północy przez dwa pasma górskie ze szczytami
przekraczającymi 4700 m n.p.m.. Późnym popołudniem dojedziemy do
Biszkeku, dawniej zwanego: Frunze.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
19 dzień: BISZKEK.
zisiaj rozpoczynamy zwiedzanie Biszkeku. Biszkek jest dosyć
młodym miastem, pięknie położonym u podnóża pasma Tien Szan.
Obecnie jest stolicą Kirgistanu, a kiedyś jedną z osad na
Jedwabnym Szlaku. Napływ ludności do miasta zapoczątkowało
wzniesienie w 1825 r. przez Chana Kokandy fortu z gliny. Budowla
ta została zniszczona kilkadziesiąt lat później przez Rosjan.
Jej odbudowa w 1878 r. oprzyczyniła się potem do stworzenia
nowego miasta o nazwie Piszpek. Dziś władze dbają o wygląd
stolicy, np. sadząc drzewa wzdłuż głównych ulic. Okoliczne góry
sprzyjają utrzymaniu komfortowej temperatury, nawet w upalne
dni. Będziemy mieć czas wolny na poznanie tego zielonego miasta,
jego przestronnych placów i interesujących targów. Chętni będą
mogli się udać do wąwozu Ala Archa na przyjemny spacer jedną z
piękniejszych tras u podnóża gór.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
20 dzień: BISZKEK - TASZKIENT.
Rano czeka nas przelot do Taszkientu - stolicy Uzbekistanu.
Większość miasta została zniszczona podczas trzęsienia ziemi w
1966 r. Odbudowane w nowoczesnym stylu miasto - z przestrzennymi
alejami i fontannami nie przypomina innych uzbeckich miast. Nasz
spacer wzbogacimy o zwiedzanie Medresy Abu Khasim, Placu
Niepodległości oraz ulicy Broadway, miejsca wieczornych spotkań
mieszkańców stolicy.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
21 dzień: TASZKIENT - SAMARKANDA.
Dziś rano wyruszymy przez zapylone równiny, obok pół bawełny, w
kierunku bajkowego miasta Samarkanda położonego nad rzeką
Zerafshan. To tu właśnie Ulug-Beg, wielki średniowieczny
astronom zbudował swój wielki sekstant, którego pozostałości
(ponad 10m wysokości) wciąż można podziwiać. Dzięki temu
przyrządowi pomiarowemu Ulug-Beg obliczył długość roku z
dokładnością co do 10 sekund. Dziś spędzimy cały dzień, chłonąc
atmosferę tego ekscytującego i jaskrawo ubarwionego miasta,
które przywołuje swoim wyglądem ducha średniowiecznych czasów.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
22 dzień: SAMARKANDA.
Od rana mamy czas na zwiedzanie. Samarkanda w przeszłości była
świadkiem wielkiej historii - została najechana przez Aleksandra
Wielkiego, a potem obrócona w popiół przez Czingis Chana. Mimo
to, dzięki Tamerlandowi, który wybudował tu stolicę, w XVI
wieku. Dziś o jego sławie świadczą wspaniałe zabytki i ich
niebieskie kopuły górujące ponad miastem. Miasto będziemy
zwiedzać z przewodnikiem. Zobaczymy tu m.in. Registan -
„piaszczyste miejsce”, czyli majestatyczny plac otoczony z
trzech stron przez ogromne medresy - dawne centra nauk
religijnych. Innym sposobem na miłe spędzenie popołudnia może
być po prostu siedzenie na zacienionym placu i popijanie
orzeźwiającej kokczaj, pachnącej zielonej herbaty.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
23 dzień: SAMARKANDA-BUCHARA
Rano wyjeżdżamy do Buchary. Po drodze będziemy mijać rozległe,
puste stepy Azji Środkowej, gdzie Aleksander Wielki odbył swoją
pierwszą podróż na Wschód. Po zakwaterowaniu się w hotelu i
krótkim wypoczynku, wieczorem przejdziemy się na spacer
uliczkami starego miasta. Dojdziemy aż do najwyższej budowli w
mieście - minaretu Kaljan, z której niegdyś zrzucano więźniów
skazanych na śmierć.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
24 dzień: BUCHARA
Rano rozpoczniemy zwiedzanie miasta. Zobaczymy m.in. Medresę
Abdul Khan ozdobioną niebieskim dachem, Meczet Arrar i Meczet
Bolo-Hauz. Proponujemy, aby popołudnie wypełnić sobie
samodzielnym zwiedzaniem Buchary. Możliwości jest wiele: może to
być spacer wąskimi, krętymi uliczkami starego miasta, może to
być też zwiedzanie królewskiego miasta w mieście, które mimo iż
zostało zbombardowane przez Armię Czerwoną w 1920 roku, nadal
posiada pokaźną kolekcję muzealnych zbiorów królewskich. Innym
sposobem miłego spędzenia czasu jest po prostu siedzenie przy
orzeźwiającej zielonej herbacie – kokczaj na zacienionym placu.
Nocleg w hotelu klasy turystycznej.
25 dzień: BUCHARA - TASZKIENT - WARSZAWA
Krótki przelot do Taszkientu, gdzie kończymy przygodę. Przelot
do Warszawy
Cena: 3030 USD
nie obejmuje przelotu (2500 PLN - 3000 PLN)
I rata: opłata rezerwacyjna 1000 zł płatna przy zapisie
II rata: 1780 USD (- I rata) x kurs sprzedaży NBP płatna
na 30 dni przed rozpoczęciem imprezy
III rata: 1250 USD - uczestnik zabiera ze sobą
Wszystkie terminy
20.07-14.08.2010 Nr. oferty AZ_CH/K/U_01_0710
03.08-27.08.2010 Nr. oferty AZ_CH/K/U_01_0810
Cena obejmuje:
TRANSPORT:
- bilet lotniczy: Biszkiek – Taszkient,
- bilet lotniczy: Buchara - Taszkient
- pociągi
- wynajmowane samochody
-lokalne środki transportu
ZAKWATEROWANIE:
- wyselekcjonowane, czyste małe hoteliki klasy turystycznej,
- 2 noce w jurtach,
- 3 noce w pociągu w wagonach sypialnych,
ATRAKCJE:
- bilety wstępów do zwiedzanych obiektów,
- atrakcje wg. programu
MK TRAMPING:
- licencjonowany polski pilot MK Tramping,
- ubezpieczenie NW i KLA oraz bagażu
- wszelkie napiwki
INNE:
- wizy (Kirgizja, Uzbekistan, Chiny)
dodatkowo płatny bilet lotniczy:
Warszawa - Pekin, Taszkient - Warszawa
Cena nie obejmuje:
- wyżywienia min. 15 $ dziennie (350 $ )
- wycieczek fakultatywnych,
Szczepienia i zdrowie
- szczepienia przeciwko żółtaczce A i B
|